Monday 18 August 2014

atkins diet vs permakanan seimbang

bermula 12 ogos aku telah memulakan diet dalam usaha nak menurunkan berat badan.. target 55kg sebelum 31 disember 2014. target yang diberikan encik suami (phewww fengsan)..

aku bermula dengan mengamalkan diet atkins..  low carb diet.//// banyak minta advise dari sahabat yang seorang personal fitness trainner dan juga nasihat dari pakar nutrisi kementerian Kesihatan.. mereka sangat tidak menggalakkan atkins diet atas beberapa alasan.. antaranya.. diet tersbut akan force penggunaan fungsi buang pingang dan it is not a healthy diet..

tapi biasala aku ni kan degil... keterujaan nak cepatkan turunkan berat buat aku nk juga teruskan diet atkins ku.. tambahan bila tgk org org yang dah berjaya kurus dengan cepat melalui diet ni buat aku makin bersemangat... aku ambil ukuran pada 12 ogos 2014 dengan berat 69.2 he he he berat tull.. aishhh.... hari pertama aku mulakan diet atkins ku.. mmg penuh kegigihan aku melawan hawa nafsu makan ni.. di tambah rencahnya dengan aktiviti berjoging setiap petang... well running mmg kesukaanku.. tp bila dah lama tinggai pace dia slow sikit la.. stamina dah kurang..

selepas 3 hari... aku ambil semula ukuran body composition analysis ku... sib baik free dan kt level bawah je pun.... senang nk pergi bila bila pun.. masa timbang.. wah teruja dalam 3 hari aku lost 1 kg. berat dari 69.2 kepada 68.2 ... wahhh... seronoknyerr..

TETAPI... hu hu..

keseronokan ku hanya sementara.. bila baca total analisa yang turun adalah air dan muscle bukannya lemak.. dan yng paling menyeramkan lemak naik lak tu,.. aishhh.. xleh jadi ni.... :(..

jadi nampak gayanya dit atkins tidak sesuai dengan aku dan membuktikan fakta pakar nutrisi bahawa diet atkins akan force buah pinggang.. mayb gak lerr.,sebab lepas diet air yang kurang dalam badan.. hem,,, faktor?? maaf la gagal aku huraikan sbb aku ni bukan paham sgt  bab -bab sains ni..

so hari keempat aku berkeputusan makan secar sihat.. mean aku akan follow piramid makanan tetapi dngan mengira mengambila kalori harian.. dan aku suitkan dngan makanan yang sesuai dengan jenis darah utk pastikan diet aku lebih berkesan.. menggunakan juga teori makan sikit tapi kerap.. hemm kan.... so perut akan sentiasa rasa kenyang... selepas 3 hari aku timbang semula.. dan YEY// masih juga turun lg 1 kg tinggal 67.2.. dan kali ni. lemak yng reduce.. yey.// capai matlamat..

jadi pengajarannya... sebelum berdiet pastikan cari diet yang sesuai dengan bdan.. jgn tgk org lain kurus kita main follow jer...

dan apa yang penting makan lah secara sihat... dan jangan memaksa diri berlapar... berdiet la secara bijak yer.. yang penting enjoy.. :) dan menikmati makanan sihat tersbut..

xoxo: diet ja x cukup kalau tidak bersenam sama juga nk kurus lambat..

No comments:

Post a Comment

Search This Blog