Tuesday 12 August 2014

Hari pertama: Lunch

percubaan hari pertama berjalan dengan baik.. telur cheese pagi tadi masih terasa memenuhi perut.. tetapi aku mengamalkan makan secara berjadual.. tepat jam 12.30 aku mengambil makanan tengahari..

untuk lunch aku ambil daging bakar dengan sos pedas nandos... maaf ler kalau rupa tidak cantik.. he he he en suami suka sgt  complain dengan prsentation masakan aku.. he he he.. xper janji sedap.. rupa x cantik tak perr kan.. :) 

Sos Nandos ni memang sedap .. aku beli ni di aeon big dengan harga rm7.90 jer.. sure terangkat la rasa dia.. :)

daging bakar diserikan dengan sup cendawan,, aku mmg suke benda bersup... aku gunakan cendawan tiram.. memang best la,,,, semua best la . rasanya ni la diet paling best,.. sambil berdiet sambil menikmati makanan kegemaran... siapa kata berdiet perlu menyiksa diri.. xperlu pun kan.. :) 

jom meh nk kongsi resepi.. 


Daging Bakar Sos Nandos

kalori: 263



bahan-bahan:

daging
sos nandos
garam
herba campuran 
minyak zaitun

cara masak dia sangat senang.. perapkan daging dengan herba dan sos nandos perapkan semalaman... kemudian bakar.. bakar gunakan minyak zaitun.. aku bakar guna kuali ajaib vantage...  dah masak curahkan sos nandos untuk rasa yang lebih KICK... sure la terangkat,,, yum yum.. sedap... :) 

boleh cube...senang sangat... 


Sup Cendawan 


kalori : 82

bahan bahan;

cendawan tiram
halia (diketuk)
bawang merah
bawang putih
minyak zaitun
serbuk pati ikan bilis
garam
air

cara masak:

panaskan minyak zaitun.. tumis bawang putih dan bawang merah hingga naik bau.. masukan air.. banyak mana ikut kesukaan.. masukan cendawan..halia.. serbuk pati ikan bilis dan garam (jangan banyak sangat sebab pati ikan bilis dan masin)... biarkan hingga mendidih,,. dah masak.. siap utk diratah... sedap... :)


total pengambilan kalori untuk lunch adalah 345 kalori... walaupun aku mengamalkan diet atkins tetapi aku lebih senang mengira kadar kalori supaya mudah aku nak pantau pembakaran bila aku bersenam.. walaupun bergitu aku masih mengambil menu yang rendah carbo dan selari dengan menu yang sesuai dengan jenis darah B. 




No comments:

Post a Comment

Search This Blog